True Friends.

by - October 23, 2018

This is a post about friends, how to know they are real and to assure you, that it's okay being alone rather than having a fake company.You guys must have been familiar with that quote right?! Anyway, let's get started!

Enough lah berbahasa inggeris, mai bahasa melayu sikit baru ada feeling.

Bila kita dah makin berusia, makin menyelami kehidupan, kita dpt berpeluang untuk jumpa dengan pelbagai ragam manusia dalam hidup kita. Sesetengah tu jadi sebagai kenalan yg kita duk hi hi bye bye atau omputeh duk panggil acquaintance lah utk kenalan ni haha. Dlm kenalan tu kita boleh decide nak pilih whether nak masukkan kenalan tu dlm inner circle kita and jadikan kawan or tak.

Bila dh masuk bab kawan, mesti lh ada pelbagai jenis dan ragam kan? Mestilah kita pilih kawan yang best untuk bila spend masa bersama, in other word 'masuk air' lah. However, nak tahu dia tu real friends atau tak, ambil masa lama sikit lah utk expose diri dia yang sebenar. Yes, mmg seronok bila dapat jumpa orang baru dalam hidup, tambah kenalan, tambah circle dalam hidup.

TAPI, hang rasa apa bila ada ngan depa? Hg rasa happy ka bila ngan depa or rasa awkward/ down? Kawan hang tu jenis yang jaga kau bila hang sakit malam jumaat ka or pi tgok wayang ramai-ramai, tinggal hang sorg di rumah? Or bila kau buat salah, did they go around, telling people about awful things you did or they will stand beside you, and bravely point out your mistakes dan nasihat? K pikir sendiri.

*Google photo*

Aku dah jumpa banyak jenis manusia. Banyak ragam manusia. Nasib aku jenis boleh baca orang , so boleh jauhkan diri sesiap dari yang palsu dari ori ni. Depa boleh buat kawan, tapi bukan untuk masa tua kita, bukan untuk di kongsi cerita atau sebagainya. Go and make friends, tapi tahu limit juga.

So ni aku akan listkan 2 jenis kawan yang hg patut cherish:

1.Able to listen
Dalam art of communication, mesti kena ada persona yang cakap, dan yang mendengar. Dan dlm komunikasi ni jga, ada yang okay dan tak ok. Kita sendiri mesti dh tahu yang mana satu communication yg tak ok kan? Dah tau and mesti dah boleh baca org tu bila dia actually listen to us atau tgh tunggu nak potong ayat kita. Observe body langguage tu. Kalau depa potong ayat/ try ubah conversation/ duk main phone, tu bukan kawan yang baik pun. A true friend akan focus kat hang, hg duk nak rant , depa diam and biarkan hg nak luah dlu. baru bagi nasihat kalau dia nak bagi. Bukan jenis tak care and tak hormat masa hg tgh duk luah masalah.

2. Keikhlasan
Yang ni senang je nak tgok. Bila hg buat salah, depa akan point out kesalahan hang kat hang sendiri. Diaorg akan jujur, dengan apa depa rasa kat hg. Berbeza pula dgn yang bukan real friend, kalau kau buat salah, depa akan senyum ja depan-depan. Di belakang, hanya Tuhan saja yang tahu, bertambah lah pahala kat hampa hahaha. A true friend akan jujur and point out kesalahan kau. Kalau ada kawan yg jenis cmni, cherish lah depa ni. Bila depa jujur, bermaksud diaorg care pasal friendship korang and korang ni penting bg dia.

Ha, tak banyak pun aku list. Ni pun dh cukup nak tahu mana kawan yang baik atau buruk. Nasihat aku, Buat lah baik pada semua. Jadilah kawan yg baik untuk sesiapa, tapi tahu limit kau. Ada masa, masalah kita tak perlu di cerita. Kena tgok dlu siapa yg kawan atau lawan. It's okay to keep your circle small, jangan kau malu ada masa kau akan keseorangan. It's better than having toxic people in life. Bila kau rasa sorang, ingat Tuhan tu selalu ada dengan kau, family pun ada care kat kau.

Hidup tak semestinya kena sentiasa dikelilingi org. Ada masa kita perlu masa sendiri. Diri kita pun perlu disayangi! Take care of yourself! xoxo

You May Also Like

0 comments

Anything?